One thought on “Cand ne tragem de sireturi”

  • Adrian Barbu

    Foarte bine punctat. Aș mai adăuga doar o scurtă observație.
    Respectul – deși se exprimă (și) prin formalități – nu e o formalitate și nu constă (doar) într-un set de forme și protocoale. Acestea sunt doar aspectele lui sociale. Respectul e în primul rând o atitudine de viață, un mod de a te poziționa în raport cu lumea. O formă de autoevaluare și un exercițiu de autocunoaștere prin modestie. Asta la modul general. Cine trece prin viață fără respect față de lumea în care trăiește, trece degeaba.

    În relația cu un maestru/instructor/educator din orice domeniu, respectul capătă o valență suplimentară: este o condiție ESENȚIALĂ a învățării. Absența lui face imposibil orice proces educativ și inutilă orice încercare de a învăța. Mai mult, aș zice că încercarea, tentativa de a învăța ceva e falsificată, chiar nulă din start în lipsa respectului. Când tratezi orice dascăl de pe o poziție (intenționat – și ca atare fals) egală și refuzi să te poziționezi în postura învățăcelului, ce mai aștepți să înveți? Respectul, mai mult decât simțurile, e poarta prin care intră învățătura. Accepți lucruri pe care nu le înțelegi, doar pentru că le spune maestrul. Faci lucruri a căror utilitate n-o vezi (deocamdată) doar pentru că ți le cere maestrul. Îți lași viața (și o bună parte din viitor) în mâinile lui, din încredere și respect. Respectul condiționează încrederea și ascultarea, și e mai durabil decât ele. Și niciun exemplu nu e mai evocator în privința asta decât să vezi un elev care și-a depășit maestrul, înclinându-se și vorbindu-i cu același respect ca pe vremea când îi era proapsăt ucenic. E o formă de măreție aici, exprimată prin umilința aceea aparentă.

    ….Dar ce să priceapă din asta mitocanul care intră într-un sanctuar al învățării doar ca să poată povesti după ce iese că s-a bătut pe burtă cu maestrul, sau chiar că i-a dat două-trei idei geniale despre cum să-și facă treaba?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *